Xenophon'un Tarihçiliği ve Eserleri Hakkında Bilgi
Xenophon’un Tarihçiliği Ve Eserleri
Antik çağlarda dönemin
devletleri, yaşantıları, gelenekleri, tarihleri vb. hakkında önemli bilgiler
veren kaynaklarımızdandır. Kuşkusuz en önemli eseri, Anabasis (On Binlerin Dönüşü)’dür.
Heredot ve Thukydides’ten sonra Antik Yunan için çok önemli tarihçidir. Atinalı
Aristokrat bir babanın çocuğudur. Sokrates’in öğrencisidir. Bazı eserleri
günümüze tamamen ulaşmamıştır.
Xenophon’un
Tarihçiliği: Heredot ve Thukydides’ten sonra En
önemli tarihçi Xenophon olduğunu söyledim. Xenophon’un öğretici özelliği var.
Özellikle Anabasis eserinde Ne kadar
yol aldıklarına dair eski ölçü birimi olan “fersah” olarak hesaplar. 1 fars
fersahı yaklaşık 6.23 km’dir. 12000 adım 1 saatlik yola eşittir. Bu da demek
oluyor ki Xenophon ya Matematik biliyor ya da bu hesaplamayı Pers kaynaklardan
faydalandı. Xenophon’un Anabasis’i
kronolojik olarak yazmıştır diyebiliriz. Xenophon Tarih bilimine zaman ve yer
kavramını kazandırmıştır. Tasvir ettiği yerleri yazarak Coğrafya bilimine katkı
sundu. Örnek: Batı Ermenistan
neresi? Ya da Kürt dağları neresi? Trapezus neresi? Euksine nedir? Bunlar
Coğrafi olarak bilinmesi lazım ki Tarihe de katkısı olsun. Karadeniz tarihi
araştırmalarında önemli isim olan Prof. Dr. Necati Demir bir kitabında Karadeniz
tarihini anlatırken Milattan öncesi için ilk iş olarak Anabasis’ten yararlandı. Massynoikler, Thalber gibi halklardan
kitabında bahsetti. Bu yüzden Xenophon tarihi araştırmalar için verdiği
bilgilerle günümüz tarihçilere (Necati Demir gibi) ışık tutuyor. Xenophon, gördüğü
halkların gelenek ve göreneklerini anlatarak “Etnografya bilimine (Kültür
Bilimi)” katkısı olmuştur. Xenophon Tarih bilimine “Birincil Ana kaynaklar“ tabirini
getirmiştir. Xenophon’un halkların ne yaptıklarına dair bilgi vererek haberi
olmasa da Arkeoloji bilimine de katkı veriyor. Xenophon gerçek tarihçidir. Fark
etmeden Tarihe yardımcı olan bilimlerden yararlanmıştır. “Antik çağda
Karadeniz’de yaşayan halklar” diye Tez ödevi olsa öğrenci için ilk iş Xenophon’un
yazdığı Anabasis kitabına bakılması
lazımdır. Sonra varsa Arkeolojik verilere bakılması lazımdır. Karadeniz’de
yaşayan halkların İskitlerin bir kolu olduğu söylenir. Genel kanıya göre de
İskitlerin de Türk olabileceğini söylersek bu halklar Türk olabilir. Xenophon
bu halkların kim olduklarını? Anabasis’te
anlatıyor ve bu konuyu araştıracak bir Tarihçi, ilk olarak Xenophon’un kitabına
bakması şarttır. Xenophon yazdıkları eserlerle Yunan tarihini, Karadeniz’in
durumunu, Kuzey Suriye’nin durumu, Batı Anadolu’nun durumunu ve Adana’nın
durumunu anlatıyor ve günümüz tarihçilerini araştırma için aslında alan açıyor
diyebiliriz. Xenophon yine haberi olmasa da Tarihin yardımcı bilimlerinden Antropoloji
bilimine de katkı veriyor. Sparta-Atina savaşları ya da Atina ile Peloponnesos
arasındaki savaşlardan ölen kişilerin kemik, iskelet, kafatası ya da herhangi
fiziki yapısına bakarak bu insanın hangi ırktan? Olduğu anlaşılır ve Tarih
bilimine katkı sunar. Xenophon aslında Tarih bilimi dışında Kronoloji,
Matematik, Arkeoloji, Antropoloji, Etnografya, Matematik ve Coğrafya biliminden
faydalanmıştır. Tabii ki Xenophon’un tek uzmanlık alanı Tarih Bilimidir.
Anabasis(on
binlerin dönüşü): Karadeniz kıyılarında yaşayan halklar
hakkında bilgiler veriyor. Ermeni ve Kürtler hakkında bilgi veriyor. Trabzon
tarihini, Doğu Anadolu’nun durumu ya da Giresun tarihini araştıracak birisi ilk
olarak Anabasis eserine bakması
lazımdır. Genç Satrap Cyros’un Pers kral II. Artakserhas’a karşı yaptığı seferden
bahsediyor. Xenophon Thrak süvarilerin
de bu sefere katıldığından bahsediyor. Yunanlı paralı askerlerin katıldığından
bahsediyor. Bu eserden yararlanarak Anadolu ve Suriye’nin kuzey tarafları,
Thrakların kim olduğuna? dair bilgi edinebiliyoruz.. Belki de bu eser olmazsa
Karadeniz’de Massynoikler Makron, Khalbler. Taokhlar gibi halkların yaşadığını
bilemezdik. Khalbler Demiri çok iyi işler. Demiri iyi işlediklerine göre
Silahlı aletler yapabilir ve savaşçılıkla iyi olabilirler. Anabasis’te “Dövüşten çekinmiyorlardı…” sözleri var. Bu halklar
hakkında bilgimiz olmasaydı Trabzon, Giresun, Gümüşhane ile ilgili az da olsa
bilgi edinemezdik. Bu yüzden Xenophon bu gördüklerini yazarak günümüz tarihçilere
ışık tuttu. Kısacası Anabasis eseri, Günümüz
için Akdeniz, Ege, Suriye’nin kuzeyi, Bağdat, Doğu Anadolu, Karadeniz’de
yaşayan halklar, Çanakkale’nin ilçesi Lapseki (lampsakos) için bilgiler
veriyor. Saydığım yerlerle ilgili Antik çağ için araştırma yapacak kişi,
mutlaka ANABASİS kitabına bakması şarttır.
Verdiği detaylı bilgilerle de Arkeolojik araştırmalara da ışık tutar. Örnek
olarak bir yerin yanından nehir mi geçiyor? Dağ mı geçiyor? Duvar mı var? O
yeri, verdiği detaylı bilgilerle Kazı çalışması için alan daraltılır ve
Arkeolojik araştırmalarla Xenophon söyledikleri desteklenir. Yukarıda
Khalblerin demiri iyi işlediklerini söylemiştik. Xenophon miğfer, tek uçlu
mızrak, zırhları olduğunu söylüyor. Khalbler’in Trabzon-Erzurum arasında
yaşamış olabilirler. Bu esere bakarak Yukarıda değindiğim savaş malzemelerin
Arkeolojik araştırması yapılabilir. Arkeolojik verilerle Bu halkın tarihini
çıkartabilir ve Xenophon’un anlattıkları tasdik olunur ve de Tarih ve Arkeoloji
biliminden de uzmanlaşmış kişi, Anabasis’ten
faydalanır. Bir tarihçi, Arkeologların
yapacağı çalışmasından da yararlanıp makale ya da kitabında yazabilir. Anabasis’e bakan bir Tarihçi, bu açılardan
olaya bakabilir.
Hellenika (Yunan Tarihi): Thukydides’in bıraktığı yerden MÖ.411-362 arasındaki Peloponnesoslular ile Atina arasındaki olayları anlatır. Yunan tarihin 50 yıllık dönemini konu edinir. Eski Yunan tarihini araştıracak kişiler için ilk bakılması gereken eserdir. Çünkü Xenophon, tanık olduğu olayları yazar. Tarihçiler için “birincil ana kaynaktır.” Bu eseri Suat Sinanoğlu çeviri yapmıştır. Oğuz Tekin, kısada olsa MÖ.411-MÖ.362’ye kadar ki olaylardan bahsederken Suat Sinanoğlu’nun kitabından da yararlanmıştır. Suat Sinanoğlu eski Yunanca bilir. Xenophon’un yazdığı bu eser, Eski Yunan Tarihi için günümüz tarihçilere (Oğuz Tekin’e gibi) aydınlık tutuyor. Çünkü “birincil ana kaynaktır.” Örnek: Xenophon Koronia savaşının tanığıdır. Spartalılardan yana çıktı ve MÖ.394’te Atina’dan sürgün edildi. Koronia savaşının tanığı olarak araştırma yapacak tarihçiler, Xenophon’un Hellenika eserine bakması şarttır. Bu eserde, Xenophon anıt dikme, mızrak, kargı, oklar ve surlardan bahsediyor. Arkeologlar için bu esere bakarak savaşların nerede yaşandığını tespit ederek Mızrakların, okların ve surların kalıntıları kazı yapılarak çıkarılır ve Tarih bilimine katkı sağlar. Çünkü Tarihin yardımcı bilimlerinden bir tanesi de arkeolojidir. Xenophon bu eserde; yasalar, kanun ve partilerden bahseder. Mahkemelerden bahseder. Eski Yunan da İyi derece de olmasa da bir demokrasi anlayışı var olduğu bu kitabı okuyan bir Tarihçi, anlayabilir. Bu eser için Siyaset
bilimcisi için az da olsa faydalanabilir. Bu eserde, sürekli Yunanlı kavimlerin, şehirlerarası çatışmalarından bahseder ve bu kitabı okuyan Tarihçi, şehir tarihçiliği yapabilir. Örnek: Boitia, Thebe, Atina, Sparta, Matinea, Pelopenez gibi şehirler ya da yarımada var. “Atina’nın Antik Yunanda tarihçesi” gibi tez, kitap, ya da makale olabilir. Tarihçiler için bakılması gereken ve Xenophon’un gördükleriyle yazdığı bu açıdan önemli eserdir. Xenophon’un tarihçiliğini anlatırken Antropoloji bilimine de katkı verdiğini söylemiştim. Xenophon’un Hellenika eserinde Yunan kavimleri arasında en kalabalık olanı Arkadia kavmi olduğu ve bedenen en sağlam olduğu yazmıştır. Gerçekten de Arkadialı bir kavim, kalabalık mı? Bedenen güçlü mü? Ya da abartılı söylem midir? Bunu bilmek için Antik kaynaklara da bakılır ve belirlenebilirse bir Arkadialı’nın iskeleti, kafatasından ya da fiziki yapısından herhangi bir kemikten, Antropoloji bilimi sayesinde tespit edilebilir. Çünkü Antropoloji ile uğraşan kişi, eski insanların fiziki yapılara bakar. Arkadialı bir kavim, gerçekten kalabalık mı? Sualine gelince yine bu eserdeki yazılanlara ya da varsa aynı dönemlerde yaşamış başka kaynaklara bakılır ve Tarihçi gözüyle belirlenir. Bu kitabı okurken “Aristokratlar şehri ele geçirdi” diye cümle var. Demokrasi anlayışı Aristokrat kişilere demek ki ağır geliyor. Bir Tarihçi, “Eski Yunanda Demokrasiyi savunanlar ile Aristokratların ilişkisi” şeklinde kendine; tez, kitap, makale, dergi, Sempozyum gibi şeklinde araştırma konusu edinir ve bu ilişkiyi araştırırken Hellenika kitabına bakarak faydalanabilir. Tarihçi, bu açıdan kitaba yaklaşabilir. Xenophon bu kitabın sonunda “bundan sonraki olayları herhalde bir başkası kaleme alacaktır” diye son cümlesini yazmış. Aslında Xenophon yazmaya devam edin, tanık olduğunuz olayları yazın ve gelecek nesil için günümüz tarihçilere aslında örnek olmamızı diliyor.
Apologia
Sokratus (Sokrates’in Savunması): Bu eser, tarihten çok felsefecinin işine
yarar. Xenophon, Sokrates’in dünya zevkleri için aşırılığa kaçmadığını
söylüyor. Topluma zarar ve utanç vermediğini söylüyor. Xenophon, Sokrates’in
öğrencisidir. Xenophon, Sokrates’ten eğitim görmüş ve Sokrates’i tanıyan kişi
olarak gerçekten Sokrates öyle bir şey yapmaz ya da Xenophon, hocasına toz
kondurmuyor. Xenophon, Sokrates’in Atina ‘da yargılandığı sırada Atina’da
değildi. Xenophon kendisi tanık olmamıştır. Xenophon’un birincil kaynağı Hermogenes’ti.
Platonun da böyle eseri var. Xenophon ile Platon arasındaki Sokrates’in
savunması eserinde bazı görüş farklılıkları var. Tarihçi ya da Felsefeci her
ikisini de okuyup, ya da varsa başka kaynaklardan okuyup ona göre; tez, kitap,
makale ya da dergi yazılabilir.
Kyru
paideia (Kyros’un eğitimi): Bu eser, kurgusal mı gerçek mi? Diye
tartışılır. “Liderlik için olması gereken özellikler” diye kitap yazılsa
yararlanabilecek eserdir çünkü Xenophon, iyi bir lider için yetenek, ahlaklı,
uyanık, adaletli, taktikçi olması gerektiğini söyler. Kyros’u özdeşleştirir. Çok
tartışıldığı için açıkçası Tarihçiler için pek güvenilir eser değildir. Tarihçi
bu eserden faydalanmak istiyorsa bazı kısımların kurgu olup olmadığını
sezmelidir. Eserde “Kroisos” diye isim geçer. Bu isim Lydia devletinin kralı
idi. MÖ.547’de öldü. Xenophon MÖ.431-MÖ.354 arasında yaşadığına göre Xenophon
bu eserine temkinli yaklaşmamız gerekir. Kroisas’ı bildiğine göre Pers sözlü
veya yazılı kaynaklardan yararlanmış olabilir. Persler ile Lydia devleti yakın
ilişki vardı ve Lydialıları da Persler yıkmıştı. Kroisas’la ilgili söylenceler
çok fazladır ve bu yüzden bu esere güvenilmesi zordur. Bir kere eserin ismi
Kyru paideia’dır. Kroisas Lydia devletinin başı idi. Kyros ise, MÖ.4.yy içinde
Pers Satrabıdır. Bu eserin tarihçiler tarafından tartışıldığına göre bu eserden
faydalanmak için şüphe etmemiz gerekir. Prof. Dr. Muzaffer Demir’in
uluslararası bir dergide bu eserden bahsederken dipnotunda, Prof. Christopher
Tuplin’in Kyru Paideia eseri için tarihi materyal kullandığını ve kurgusal
kavram olmadığını savunmuştur diye belirtti. Bu eseri okumak isteyenler, Furkan
Akder’in çevirisinden faydalanılabilir. Bu eseri araştırmak isteyen Tarihçi hem
Eski yunanca orijinaline hem de Furkan Akder’in çeviri kitabından da faydalanılabilir.
Kitabı okuyan Tarihçi, böylece gerçekten kurgusal mı değil mi? Ayırt
edebiliriz.
Kynegetikos
(Avcılık Hakkında): Bu eser; tavşan, at, leopar, aslan gibi hayvanların
nasıl avlanacağından bahseder. Bu eser, avlanacak adamın hangi özellikler?
Olması gerektiğini belirtmiş. Bu eseri okuyanlar, askerliğin nasıl olması
gerektiğini anlar. Eski zaman da hayvanlar konusunda araştırma yapmak isteyen
Tarihçiler için ya da Zooloji bilimi için faydalanılabilecek eserdir.
Kaynaklar
Ksenophon, Anabasis (on binlerin dönüşüşü), Çev:
Sinem Ceviz, İstanbul: Parola Yayınları, 2014
Xenophon, Hellenika Yunan Tarihi, Çev: Suat
Sinanoğlu, Ankara: Türk Tarihi Kurumu Yayınları, 1999
Demir, Muzaffer, “Eski
Anadolu Tarih Yazıcılığında Ksenephon’un Yeri ve Önemi” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt XII, Sayı 68, 2019, SS: 345-357
Demir, Necati, Tarihi Süreç İçerisinde Karadeniz Bölgesi
(Tarih-Etnik Yapı-Dil-Kültür), Ankara: Altınordu Yayınları, 2018
Tekin, Oğuz, Eski Yunan Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2. Baskı, 1998
İnternet
Kaynakları
en.wikipedia.org/wiki/Apology_(Xenophon)#References
en.Wikipedia.org/wiki/Cynegeticus
tr.Wikipedia.org/wiki/Antropoloji
Yorumlar
Yorum Gönder